Thursday, October 24, 2013

Apa itu pneumonia

Assalamualaikum... Sebelum aku cerita panjang, jom kita fahamkan apa itu pneumonia.. (entry nie sangat panjang, sudi-sudila baca sampai habis ye...)



Radang paru-paru atau istilah perubatan pneumonia adalah suatu jangkitan dari satu atau dua paru-paru yang biasanya di sebabkan oleh bakteria-bakteria, virus atau kulat. Saat ini lebih dari 3 juta orang dijangkiti radang paru-paru. 



Beberapa kes-kes dari radang paru-paru didapatkan dengan menghirup rintik-rintik kecil (droplets) yang mengandungi organisma yang boleh menyebabkan radang paru-paru. Rintik-rintik ini masuk kedalam udara ketika seorang yang dijangkiti dengan kuman-kuman ini batuk atau bersin. Pada kes-kes lain, pneumonia disebabkan ketika bakteria-bakteria atau virus-virus yang secara normal hadir didalam mulut, tekak, atau hidung tanpa sengaja memasuki paru. 
Sewaktu tidur, adalah sama sekali umum untuk orang-orang untuk menyedut rembesan-rembesan (pengeluaran) dari mulut, tekak, atau hidung. Secara normal, respon refleks tubuh (membatuk keluar rembesan-rembesan) dan sistem imun akan menghalang organisma yang disedut menyebabkan pneumonia. Bagaimanapun, jika seseorang ada dalam suatu keadaan yang lemah dari penyakit yang lain, suatu pneumonia yang teruk boleh berkembang. 
Sekali organisma memasuki paru-paru, mereka biasanya menetap di poket udara dari paru dimana mereka tumbuh dalam jumlah secara cepat. Area dari paru ini kemudian menjadi terisi dengan cecair dan nanah kerana tubuh berusaha untuk melawan jangkitan.

Gejala-Gejala Dan Tanda-Tanda Pneumonia
Kebanyakan orang-orang yang terjangkit radang paru-paru awalnya mempunyai gejala-gejala dari suatu infuensa yang kemudian diikuti oleh suatu demam yang tinggi (adakalanya setinggi 104 darjah Fahrenheit), menggigil, dan suatu batuk dengan pengeluaran sputum (kahak). Sputum adalah biasanya berubah warna dan adakalanya berdarah. Orang-orang dengan pneumonia mungkin menjadi pendek nafasnya. Satu-satunya serat-serat sakit di paru adalah dipermukaan paru, di kawasan yang dikenali sebagai pleura. Sakit dada mungkin berkembang jika aspek-aspek pleural bahagian luar dari paru terlibat. Kesakitan ini biasanya adalah tajam dan memburuk ketika mengambil suatu nafas yang dalam, yang dikenali sebagai sakit pleuritic.
Pada kes-kes yang lain dari radang paru-paru, boleh berlaku suatu penimbulan yang perlahan dari gejala-gejala. Suatu perburukan batuk, sakit-sakit kepala, dan sakit-sakit otot mungkin adalah satu-satunya dari gejala-gejala. Pada beberapa orang-orang dengan pneumonia, batuk adalah bukan suatu gejala utama kerana jangkitan terletak pada area-area dari paru jauh dari saluran-saluran udara yang lebih besar. Pada saat-saat, warna kulit seorang individu mungkin berubah dan menjadi kehitam-hitaman atau keungu-unguan (suatu keadaan yang dikenali sebagai "cyanosis") yang disebabkan oleh darah mereka yang dioksigenasi secara buruk.


Anak-anak dan bayi-bayi yang dijangkiti pneumonia seringkali tidak mempunyai tanda-tanda yang khusus mana saja dari suatu jangkitan dada namun terkena suatu demam, nampak cukup sakit, dan boleh menjadi lesu.
sumber : google
*******
Bangun pagi Isnin baru nie, rasa badan Amal Khalisah panas. Keadaan dia lemah dan tak aktif macam biasa. Sedikit semput.. Bagi minum air suam, bagi makan ubat demam, nampak ada perubahan. Elok sikit pernafasannya dan demam pun makin reda.. Bila dah menjelang ke tengahari, muka Amal makin pucat.. satu badan pucat..Nak jalan pun dia tak larat.. Aku yang risaukan hal nie, cepat-cepat call husband. Nasib baik jugala hari kejadian tu husband kursus di area berdekatan.. Cepat jugala sampai rumah.. Sampai je rumah, terus bawa Amal ke klinik berdekatan..
1st nebulizer.. 
Rehat lepas neb.. 
Doktor cakap, walaupun lepas 1st nebulizer, pernafasan dia tetap sama dan nie bukan asthma biasa, ada kemungkinan pneumonia.. Doktor minta refer ke Hospital.. Aku yang kat rumah nie memang dah cuak, siapkan kerja rumah apa yang patut sementara tunggu husband n Amal balik.. Biasanya kalau dalam situasi macam nie memang warded..


2nd nebulizer, Pusat Perubatan Islam Az zahra

See, jantung laju sangat, okisegen leven ok sebab baru lepas neb..

Bila nampak takde apa-apa perubahan, ujian darah n xray terpaksa di jalankan.. Hasilnya memang nampak tompokan putih dalam paru-paru Amal Khalisah dan itu pun dah sahkan dia kena radang paru-paru. Punca? Maybe disebabkan jangkitan kuman dari sesiapa.. Dengan cuaca tak menentu, ramai sangat yang batuk, secara tak langsung, Amal Khalisah terkena.. Ini kali ketiga Amal Khalisah kena sejak lahir.. Pertama masa baru lahir, kedua masa dua minggu lepas lahir dan baru-baru nie.. Menurut kata doktor, pneumonia yang nie tak teruk sangat sebab baru sikit bahagian paru-paru yang terkena jangkitan kuman. Kalau nak bandingkan masa dia lahir, lagi teruk. 

setiap 3 jam sekali kena amik neb..

oksigen, memang kena pakai sebab oksigen level Amal bawah 95.. 

tak nak makan, tak nak minum, banyak diam

Hari pertama masuk wad, memang tidur je Amal Khalisah.. Dapat pula bilik tiga katil.. Duduk pun tak lama, malam tu juga dapat pindah bilik satu katil. Boleh la berkampung kami anak beranak. Senang juga untuk aku nak susukan Anis, bilik pun luas dan selesa. Yang penting, husband aku dapat teman sama sebelah malamnya...


Ok, nanti kita sambung cerita pasal treatment Amal Khalisah pula ye.. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...