Wednesday, August 28, 2013

Denggi

Assalamualaikum.. Dua minggu lepas, beberapa hari lepas raya, aku dgn Amal Khalisah berduet masuk wad. Semuanya kerana demam denggi.. Malamnya sampai rumah dari Kuantan, keesokan paginya aku dah demam tak boleh bangun, kepala berat tak boleh nak angkat, sakit badan, pahit mulut, demam yang sangat panas.. Memang tak pernahla demam macam tu.. Yang paling kesian anak lah, melepek tahan sakit.. Esok malam gagahkan juga diri pegi klinik, doktor refer ke hospital sebab demam lebih dari 3 hari.. Suhu badan Amal cecah 40.4c.. 

Dapat surat refer ke hospital, husband terus bawa ke Pusat Rawatan Islam Az-zahrah.. Lepas buat blood test untuk aku, sah-sah kena tahan sebab disyaki denggi.. Since Amal Khalisah pun demam sama, kami request untuk warded skali.. Senang, satu bilik.. 

Suhu terlalu tinggi, terpaksa basahkan badan dengan air.. Kesian sangat.. Aku? Melepek atas katil, memang tak daya..

Dapat bilik tun teja, satu mommy satu amal.. Tapi disebabkan bilik ini dua katil n kami anak beranak je yang ada, maka semua berkampung kat sini.. Satu katil kongsi anak beranak.. Nak masuk bilik nie kena tanggal kasut.. Selesa sebab luas, tandas pun luas dan yang penting x kongsi.. Hehe..

Ada tv tapi xde astro.. Harap maklum.. Tengok jela apa yang ada.. 

5 hari duduk wad, bosan sangat.. Kesiankan Amal khalisah, tengok jugala disney junior @ astro on the go.. Anis sama join melayan kakak.. Dua beradik nie memang tak berenggang.. 

Kalau dah namanya denggi, memang kena masuk air dan berkawan rapat dengan benda alah nie. Tapi kes aku pelik sebab setiap kali masuk air, aku akan cirit birit dan kurang kencing.. So, solution lain, minum air banyak-banyak.. 

Setiap 4 jam, 1 liter air.. Lebih lagi bagus n kena rekod setiap kali minum berapa ml, kencing pun kena sukat wokkk.. Haishhh...

Picnic dalam wad, lauk sedap ke tak sental je, rezeki kami. Alhamdulillah.. Mulut pahit, tak lalu nak makan apa.. Sekadar alas perut untuk susukan Anis Khairina.. 

Silap besar la nyamuk gigit orang yang kena denggi.. Aku duduk wad pun nyamuk bersepah.. Geram sungguh.. Sekarang aku sangat fobia dengan nyamuk.. Sangat-sangat.. 

Alhamdulillah, dah seminggu keluar hospital, badan masih lagi bisa-bisa n sakit sendi.. Doktor cakap normal, biasanya 2 minggu.. Sejak keluar hosp, Amal Khalisah tak berapa selera makan, eczema naik satu badan.. Kesian sangat.. Harus bagi tumpuan lebih pada dia seminggu dua nie..

P/s : Orang kata kalau denggi kena minum sup ketam, minum 100plus dan minum banyak air.. Aku dan Amal memang tak boleh makan ketam, so no choicela selain telan 100plus dan minum banyak air.. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...