Monday, June 18, 2012

Jerebu..elakkan pembakaran terbuka..

Assalamualaikum. Cuaca sekarang memang panas, bahang semacam je, dengan haze yang agak teruk boleh menjejaskn kesihatan. Bila cuaca macam nie, pembakaran terbuka memang tak digalakkan, khuatir asap tu buat keadaan jerebu makin teruk.


Aku paling-paling menyampah orang yang merokok kat tempat public, kat tempat makan. Macam kedai dia pulak! Ikut suka nak hisap, fikir diri sendiri, x tengok keliling dah sama ada sesuai atau x. Dengan keadaan budak kecik ada kat sebelah, ibu mengandung, warga emas, dengan muka bangga tanpa rasa bersalah hembus asap rokok sesuka hati. Aku rasa macam nak jirus dengan ais jagung.


Asap rokok pun boleh jadi penyumbang masalah kesihatan tau! Pada perokok tegar, tolongla prihatin. Jangan fikir sedap sendiri je. Fikir juga keadaan orang sekeliling.. bawa-bawa bersabar nk hisap rokok pun. Tak matinya kalau x hisap. Tolonglah faham. Orang lain nak hidup lama jugak... Kalau rasa x tahan dan x nyempat-nyempat, kunyah sekali batang rokok tu..


Please jaga diri dengan cuaca haze sekarang nie, had kn aktiviti luar, banyakkan minum air. Semoga semua sihat-sihat hendaknya...


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...