Monday, January 30, 2012

Bila ada duit....bila tak ada duit...

Assalamualaikum

Bila ada duit, semua orang nak kawan
Bila ada duit, semua orang suka kita
Bila ada duit, umpama macam kita nie gula
dan mereka semua tu semut
Bila ada duit, boleh beli macam-macam termasuk hati orang
Bila ada duit dan mulut manis lagi orang suka
Sanggup buat apa saja...

hmmm... 
tapi bila dah takde duit, takde kerja
semuanya lesap
kawan ntah ke mana, segalanya ntah ke mana
Jika dulu kita 'gula' sekarang dah jadi 'garam'
semut pun tak berani nak dekat
Bila takde duit, cakap kita umpama tin kosong
Air liur kita nie tak laku
Orang pekakkan telinga
Takde duit dan pendiam lagi lah susah
Orang tak hingin nak pandang kita
Dekat apatah lagi
Apa-apa sila usaha sendiri
Tak sedar diri tu lagi???

itulah lumrah sebenar, hakikat kehidupan.

dan yang pasti

duit tak boleh beli kebahagiaan dan kasih sayang
tapi kalau takde duit, bahagia ke?

duit tak boleh bawa masuk kubur
tapi kalau takde duit, nak harap siapa beli kain kafan segala bagai?


p/s : ada duit berkepok, kalau tak di zakatkan takde gunanya juga....


3 comments:

Ummi AmnaAmzar said...

Bestnya entry nih..ummi sokong sgt.. orgtu kata duit bukan segalanya tp dia p melancong sana cni pakai air liur kot..ade duit boleh la cakap besar.. cer xde duit tgk ape dia jd plak..?? hahahaha.. sori komen pjg lebar plak :-)

Aini Azman said...

no money no talk,.hahaha

fieda said...

betul2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...