Thursday, May 12, 2011

Panas terik....kesihatan terganggu

Assalamualaikum.. Cuaca sekarang tak menentu kan? Tapi sejak kebelakangan nie panas terik yang amat-amat. Tengok kat luar, jerebu semacam. Sejak-sejak cuaca tak menentu nie, aku dok jemur baju dalam rumah. Buka sliding door luas-luas, bagi cahaya matahari masuk. Tak kuasa nak ke balkoni. Jemur pagi, tengahari dah kering! See, panasnya cuaca..


Dalam keadaan panas cenggini, tekak teringin nak makan aiskrim, ABC, pekene semua tu, memang heaven kan? Tapi di sebabkan keadaan kesihatan yang tak mengizinkan, makanya, telan air liur jelah..


Eloklah minum air masak banyak-banyak. Jangan minum manis dan sejuk je, bukan elok untuk kesihatan. Durian? Elakkan lah musim-musim panas cenggini. Kang tidur dalam bilik air pulak. Untuk penghidap asthma dan ekzema serta sakit-sakit lain yang melibatkan pernafasan, jangan le keluar, kang lagi teruk sakitnya.. Ada baiknya sepanjang cuaca tak elok nie, pakai face mask, untuk kesihatan diri jugak....


p/s : dapat berendam nie syok.......

2 comments:

zati embong said...

kuantan dah kehujanan.xsenang duduk masing2 kat ofis.nk balik tidur je rasa.mendung spanjang hari.

eT said...

btol la kan...panas skang nih...
anak2 pon dok sakit mulut jek pasal panas la kot...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...