Thursday, May 5, 2011

Hanya 7 minggu dalam rahim mommy | part 1

Assalamualaikum... 




Ya Allah, dugaan yang Allah berikan pada aku kali nie betul-betul buat aku lagi kuat. Tak ada sesiapa pun inginkan ianya terjadi. Aku redha atas ketentuan Allah, pasti ada hikmah di sebalik dugaan yang DIA berikan untuk aku dan keluarga.


Tiada apa yang paling menggembirakan apabila dapat tahu diri ini hamil lagi. Walaupun sedikit kerisauan mula terdetik di hati namun fikiran masih lagi positif, ini cuma mainan perasaan semata. Minggu demi minggu lalui dengan tenang dan sedikit kerisauan.. Naluri keibuan banyak mengatakan ada yang tak kena..


Sabtu lepas, ajak suami ke klinik untuk buat pemeriksaan lanjut.. Scan, namun tak nampak kantung.. Ujian kehamilan sekali lagi di jalankan, result masih lagi positive.. Sekali lagi scan di jalankan tapi masih hampa, tak nampak kandungan.. Kalau ikutkan dah 7 minggu lebih.. Risau.. sangat risau... Doktor bagi surat untuk refer dengan pakar O&G, Hospital Ampang..
Sekali lagi kami ke sana.. Risau kalau-kalau aku hamil luar rahim.


Selasa, 3 Mei 2011.. Awal pagi ke Hospital Ampang untuk buat pemeriksaan lanjut. Aku takut mengandung luar rahim. Namun aku dah bersedia untuk menerima sebarang kemungkinan yang bakal terjadi. Aku redha.. Masa buat pemeriksaan tu, aku takut-takut juga. Mujur ada suami di sisi yang tak putus-putus bagi sokongan dan semangat.. Masa scan tu, memang tak nampak... Terpaksa scan ikut 'bawah', baru nampak.. Berita gembira, aku tak hamil luar rahim.. Alhamdulillah.. Janin dah nampak.. Berita buruknya, degupan jantung sudah berhenti.. Masa tu Allah je yang tau macamana perasaan aku. Sedih.. Kandungan dah nak masuk 8 minggu..Doktor tanya pendapat sama ada nak tunggu gugur sendiri atau pun cuci terus, suami buat keputusan untuk cuci terus dan ini bermakna aku kene masuk wad.. 


Petang tu, lepas check up, balik Kajang, kemas-kemas baju, alas perut dan petangnya terus ke Hospital Ampang.. Kali nie Amal Khalisah masuk sekali, rooming in dengan aku. Bukan aku tak percayakan sesiapa untuk jaga dia cuma pada aku, biarlah Amal Khalisah ada bersama aku. Sekurang-kurangnya dia dapat bagi aku ketenangan dan lupakan kesedihan aku sekarang.


Petangnya sebelum habis waktu melawat, suami sempat bawa balik Amal Khalisah, mandikan dia, salin baju then hantar kat aku semula.. Sepanjang malam dia tidur lena. Sejuk aircond agaknya..




bersambung.......





9 comments:

mama zakuan said...

mama harap mommy bersabar yer..kuatkan semangat...

oshin-jamel said...

sdeynye......hhuhuhuuh~~~moga akk tabah yer....huhuh!

fieda said...

bykkan bersabar ye..sis pun dulu pernah mengalami jgk..masa tu 2 bulan lebih ada pendarahan sikit..gi scan tgk2 dah x bernyawa lagi pastu kena cuci..perit...mgkn belum masanya lagi untuk amal khalishah mendapat adik...masa untuk dia bermanja diperlukan lagi ni...

fieda said...

bykkan bersabar ye..sis pun dulu pernah mengalami jgk..masa tu 2 bulan lebih ada pendarahan sikit..gi scan tgk2 dah x bernyawa lagi pastu kena cuci..perit...mgkn belum masanya lagi untuk amal khalishah mendapat adik...masa untuk dia bermanja diperlukan lagi ni...

nanakimie said...

moga sis tabah hadapi dugaan ni..tiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...jgn sedey2 yer sis..

suhaimi said...

ju~ sabar ye...ada rahmat disebalik kejadian ini...Tuhan menduga kita...mmg payah n perit tp kita kna redha...

~LeeyanaRadhi~ said...

mek..takziah...insyaAllah ade rezeki laen...DIA lebih tahu.,...

sile sambung part 2..haku menunggu...huhuhh

.:hana hazel:. said...

sabar yea..dia akn menunggu mommy di pintu syurga nanti..

zwan said...

sabar.....ada hikmah disebalik ujian ALLAH S.W.T

kuatkan semangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...