Thursday, April 7, 2011

Pilihlah TELUR yang ORI

Assalamualaikum. Aku rasa aku nie sedikit ketinggalan pasal isu telur nie. Orang dah kecoh-kecoh, aku baru nak ambil tau. Hadoi, kreatif sungguhlah manusia sekarang. Semua benda nak copy. Sampaikan telur pun di copy sama. Apakah ayam-ayam kat luar sana sudah tidak mampu mengeluarkan telur? Atau mereka-mereka nie hanya memikirkan keuntungan semata-mata?


Perbezaan telur palsu dan ori (sudah masak) :


http://infoindonesia.files.wordpress.com/2011/01/telurpalsucina.jpg?w=424&h=627
sumber : google

Ciri-ciri telur palsu :
  • Putih telur dan kuning telur akan segera bercampur selepas dipecahkan,
  • Kulit telur agak berkilat jika dibandingkan dengan telur biasa, namun ianya tidak begitu ketara
  • Permukaan kulit sedikit kasar
  • Apabila digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.
  • Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah / hanyir
  • Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.
  • Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.
  • Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.



Lepas nie haruslah hati-hati masa memilih telur. Tak pun sementara waktu nie, tak payahlah makan telur..


p/s : kene bela ayam sendirilah jawabnya....

6 comments:

Si Mambang Angin. said...

betiq ke nih??

aNis sHazLiN said...

bahayenye! dah la anis suke mkn telur...huhu...

NaniE said...

terima kasih untuk info sgt berguna ni..

cik diba said...

dah xde bnda len nk wat la tu

LiErOSe~QiEmi said...

rasenye dah lama dapat emel pasal ni.. baru sekarang ke kecoh jue??

nape tahun2 dulu tak kecoh ek??? tapi.. kite kena lbh berhati2 la lps ni kan.. mcm2 cara orang nak kaye skrg...

...mommy jue... said...

bila dah ada yang kantoi, yang peka, baru lah masing2 gelabah.. sblm nie masing2 macam amik ringan je kot.. bukan kat msia je kene, indo pun sama.. cuma kita nie je baru nak bongkar....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...