Wednesday, April 6, 2011

DSLR - keperluan atau kehendak? beringatlah.......

Assalamualaikum. Aku tau sekarang nie dah jadi trend bahkan seolah-olah kewajipan pada sesiapa pun untuk memiliki kamera DSLR. Rata-rata tempat aku pergi, benda alah tu lah yang aku nampak dok tersangkut kat bahu, tersangkut kat leher. 


Aku pun kalau boleh nak juga sebiji tapi mengenangkan harganya yang boleh tahan mahal, maka hajat untuk memiliki kamera tersebut terpaksa di tangguh dulu. Selagi kamera nie masih lagi boleh guna, gunakan jelah.


Baru-baru nie, masa aku balik Kuantan, sedang makan dengan family di KFC, ada lah sekumpulan anak muda dan pada pengamatan aku semuanya masih belajar. Masing-masing glamor dengan trend sekarang - tudung ala yuna, shawl juntai-juntai, baju dengan jaket, kasut tumit tinggi segala bagai dan DSLR di tangan masing-masing.


gambar hiasan

Pada aku ini bukan suasana biasa. Normal lah kan. Cuma dari sudut pandang dan kacamata orang tua je berbeza.. Bila mak aku dah buka mulut "lain budak-budak sekarang ye... mana la diorang dapat duit beli baju, kamera mahal-mahal macam tu.. kesian ke mak bapak diorang, kerja keras bagi anak duit untuk belajar, anak beli benda bukan-bukan." Aku yang tengah makan nie jawab "Alah ma, mak bapak diorang kaya kot.. tak pun duit loan belajar. dapat loan bukan sikit-sikit..biasalah tu.." "Budak-budak sekarang, bukan reti nak menyimpan.. pakai hp canggih-canggih, blackberry kat tangan.. kita yang kerja nie pun pakai hp lama lagi..nak keluar duit beli benda-benda macam tu, fikir 10 kali..." Dari suara mak aku, ada berbaur kekecewaan di situ. Itu yang lahir dari mulut seorang ibu. 


Itu adalah hakikat. Kita takkan rasa susahnya hidup, betapa bernilainya duit tu kalau kita tak pernah lalui kesusakaran. Masa time belajar nie lah, nak joli katak segala bagai, bila takde duit, minta kat mak ayah, mak ayah nie dok ikat perut sebab nak bagi anak duit, nak anak pandai, takut takde makan, tak cukup pakai. Sedangkan anak? Dok joli katak.....




Pesanan untuk adik-adik... Masa senang, jangan lupa kesusahan mak ayah kita.. Masa senang, beringat-ingatlah... Jangan jadi mangsa keadaan... 





1 comment:

KatekateKite said...

huhuuu...

sedihnye bace.. T_T

memang betul pun, masa belajar, tak ingat langsung kepayahan mak ayah dok jimat duit nak bg kite makan supaya pelajaran tak terabai.

tapi, kite puas berbelanja sakan dgn duit loan, sbb kite tau, bile tak cukup ade mak ayah yg akan tolong.

bile dh keje skrg, baru tahu erti kepayahan mencari duit T_T

baru fikir 4ribu kali nak beli something.

huhuhuu.......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...