Friday, March 25, 2011

Makhluk-makhluk yang kita telan secara tak sedar

Assalamualaikum. Entry nie aku dapat email dari kawan baik aku. Macam menarik je untuk di kongsi dengan korang.

Makhluk-Makhluk Yang Kita Telan Secara Tak Sedar
Disebabkan ukurannya yang teramat kecil dan susah untuk dilihat dengan mata kasar, secara tak sedar kita telah tersedut makhluk-makhluk ini melalui udara dan debu, bahkan turut ditelan bersama makanan dan minuman yang ada.  
Kalau saja kita dapat melihat wajah, rupa dan bentuk makhluk-makhluk ini, pastinya kita tak sanggup untuk menelan mereka. Saya beritahu anda, wajah mereka sangat menggerunkan!


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu.jpg


Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. Kalau anda tidak berasa gerun, anda bukan manusia normal :p
 


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu2.jpg


Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali.


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu5.jpg


Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas.


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu4.jpg


Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan?


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu3.jpg


Gambar ini pula hanyalah gambar lalat hitam yang selalu berterbangan dalam rumah anda. Bengiskan wajah dia ni? 
 
 

p/s : sabrina.. nape ko hantar email ngeri pada aku nie? Aku dah tak senang okeyh!! Umpama makhluk-makluk nie berada depan mata aku jek

1 comment:

Ronaldmohoni said...

baru sekarang ku tahu. nice info.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...