Monday, February 7, 2011

kiwi oh kiwi.. ada khasiat disebaliknya

Dulu, aku takut nak makan buah kiwi. Tak tau kenapa. Mungkin sebab tengok kulit berbulu kot. Ntah. Tapi sekarang, boleh kata suka juga la. Bila dah tau khasiatnya memang layan.






- buah kiwi mengandungi khasiat vitamin C yang tinggi. Kalau tak silap aku 2 kali lebih tinggi dari buah oren.

membekalkan asid folik untuk wanita hamil dan merupakan sumber magnesium terbaik untuk membantu pembentukan tulang serta meningkatkan fungsi sistem saraf pusat.

- serat yang tinggi. cepat kenyang kalau makan nie.. lagi satu kalau ada penyakit yang sembelit-sembelit nie memang bagus lah. tak payah termenung lama-lama. (sesuai lah untuk anak aku)

- kalau rasa nak diet ke, boleh la mengadap buah nie je. hehe

pilihan untuk korang, nak makan mentah ataupun buat jus. Aku layan macam tu je, tak kuasa nak blend-blend nie.


p/s : sehari 2 biji buah kiwi. satu untuk aku, satu untuk anak aku. sekali tengok buah kiwi nie, macam ciku. kan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...