Friday, January 21, 2011

Persediaan sebelum hamil.. wanita harus tahu

Orang kata sediakan payung sebelum hujan. Nak hamil lagi pun kene buat persediaan juga, khususnya macam aku nie yang dah beranak dan nak beranak lagi. Biasanya kalau dah dapat anak pertama, nak dapat anak kedua susah sikit. Walaupun dah 'bertungkus lumus' usaha, namun masih tiada rezeki. Kalau yang 'pengantin baru' tu pun sama juga. Semuanya bergantung pada rezeki masing-masing. Aku jenis cepat lekat perut masa mula-mula kahwin, tak sempat period dah mengandung. Then bila dah beranak nie lain pula jadinya. Dah tak berapa nak subur sangat. Belum ada rezeki Allah nak bagi. Mungkin juga sebab aku menyusukan anak, orang kata penyusuan ibu boleh menjarakkan kehamilan. 


Kat sini aku nak bagi tips persediaan untuk hamil, kot-kot lah lepas nie korang bercadang nak tambah cahayamata macam aku nie kan. Banyak perkara yang perlu dititikberatkan.


Asid Folik

Asid folik merupakan satu unsur vitamin B yang membantu mengelakkan kecacatan saraf tunjang atau spina bifida pada bayi sejak dalam kandungan. Kesan pada penyakit ini ialah tulang belakang bayi akan terkeluar dan dia mungkin akan mengalami masalah pencernaan kerana saraf tunjangnya terjejas.

Oleh itu, setiap pasangan hendaklah prihatin tentang keperluan asid folik ini. Semua wanita yang merancang untuk hamil dicadangkan agar meningkatkan pengambilan asid folik setiap hari sebanyak 0.6mg iaitu tambahan sebanyak 0.4mg sebelum hamil dan ketika minggu awal kehamilan. Hal ini penting kerana pada tempoh inilah berlakunya pertumbuhan organ-organ bayi. Selain buahan seperti pisang yang kaya dengan asid folik, anda boleh mengambil pil asid folik di farmasi, klinik atau melalui makanan supplemen yang terdapat di pasaran.

Sayuran Dan Buahan

Buahan dan sayuran kaya dengan vitamin C. Jika ingin hamil, anda perlulah mengambil kedua-dua sumber makanan ini untuk mendapatkan vitamin C secara semulajadi. Ketahuilah bahawa vitamin C mampu mengelakkan anda daripada serangan pelbagai penyakit.

Tubuh ibu hamil yang cukup vitamin C dapat berkembang dengan baik dan sihat. Pada masa yang sama, buahan dan sayuran turut berperanan untuk menyelaraskan kadar metabolisme dalam badan dan sebagai antioksida yang dapat melindungi tubuh daripada radikal-radikal bebas yang lazimnya merosakkan sel-sel tubuh.

Satu perkara penting yang perlu anda tahu tentang sayuran dan buahan ini ialah kemampuannya untuk mencegah sembelit yang selalu dialami oleh ibu-ibu hamil. Oleh itu, jadikan ia sebagai rutin harian anda agar waktu hamil nanti anda tidak rasa kekok untuk mengambilnya. Makanan yang kaya dengan serat ini juga memerlukan anda mengunyahnya lebih lama berbanding makanan lain dan hasilnya anda akan cepat kenyang. Percayalah bahawa jika rajin makan buahan dan sayuran, anda mampu mengawal pertambahan berat badan.

Makan Banyak Ikan

Ikan adalah sumber protein yang paling baik dan murah. Selain itu, protein daripada ikan mudah dicernakan oleh tubuh. Kebanyakkan kita tidak menyedari bahawa ikan kaya dengan omega 3 iaitu asid lemak yang diperlukan untuk pertumbuhan mata dan otak yang baik bagi bayi dalam kandungan.

Antara ikan yang sesuai dimakan oleh ibu hamil ialah tuna, tenggiri, tongkol dan kembung. Ikan boleh dimasak dengan pelbagai cara seperti direbus, dipanggang ataupun digoreng. Terpulanglah kepada anda untuk memilih bahan yang akan dimasak bersama ikan asalkan tidak menjejaskan kesihatan.

Karbohidrat Lawan Lemak

Sewaktu hamil, tubuh wanita memerlukan banyak kalori berbanding ketika tidak hamil. Kekurangan kalori akan mengganggu proses tumbesaran bayi dalam kandungan. Jadi, anda dinasihatkan agar mengambil banyak karbohidrat dan mengurangkan pengambilan makanan berlemak sewaktu hamil kelak.

Beras, jagung, roti, mi, mihun, makaroni dan ubi kentang adalah antara makanan yang kaya dengan karbohidrat. Roti adalah sumber karbohidrat terbaik lebih-lebih lagi jika roti tersebut adalah roti whole grain flour yang berwarna sedikit gelap jika dibandingkan dengan roti sandwich.

Zat Besi Elak Anemia

Melahirkan bayi adalah satu proses yang rumit. Untuk memastikan segala-galanya berjalan lancar, persediaan awal mestilah dibuat. Dan antara yang perlu diberikan perhatian ialah kandungan darah semasa hamil. Ketahuilah bahawa ibu hamil memerlukan peningkatan darah sebanyak 40 hingga 60 peratus. Jadi untuk mengelakkan berlakunya masalah anemia, anda disarankan mengambil makanan yang kaya dengan zat besi. Antara makanan tersebut ialah daging merah (akan tetapi elakkan daripada makan hati), sayuran hijau, kekacang dan buahan yang sudah dikeringkan.

Pun begitu, harus diingat bahawa penyerapan zat besi tidak akan berlaku dengan baik jika ibu hamil banyak minum minuman yang tinggi kandungan kafeinnya. Ibu hami yang mengalami anemia akan kelihatan pucat dan tidak bermaya. Pendarahan yang banyak sewaktu proses kelahiran bayi akan memburukkan keadaan.

8 Gelas Air

Tubuh sangat memerlukan air sama ada sebelum hamil atau sewaktu hamil. Malah, sepanjang tempoh kehamilan kelak terutamanya pada peringkat permulaan, gejala-gejala seperti loya dan muntah sering berlaku. Akibatnya air banyak keluar. Jadi, anda digalakkan minum air yang banyak bagi mengantikan air yang hilang itu.

Untuk pengetahuan, hormon progestron dalam tubuh seseorang wanita itu akan meningkat semasa hamil. Keadaan ini akan menyebabkan proses penghadaman menjadi lambat. Akibatnya ibu hamil akan berhadapan dengan masalah sembelit dan buasir.

Keadaan akan bertambah teruk apabila kehamilan masuk trimester ketiga. Ketika trimester ketiga, uterus yang semakin membesar dan penuh dengan bayi serta cecair amniotik akan menekan bahagaian bawah uterus bersama-sama pundi kencing. Akibatnya najis menjadi keras dan proses membuang air besar menjadi sukar. Jadi, untuk mengeluarkan najis tersebut, ibu hamil ini terpaksa meneran. Meneran terlalu kerap dan dengan tekanan yang tinggi boleh menyebabkan buasir.

Untuk mengelakkan terjadinya masalah seperti yang telah disebutkan itu, minumlah banyak air. Umumnya anda digalakkan minum sebanyak 8 gelas air masak setiap hari. Akan tetapi, adalah lebih baik jika anda mampu minum lebih daripada itu.

Sarapan Pagi

Sarapan pagi adalah waktu makan yang paling penting dalam kitaran hidup manusia, apatah lagi bagi ibu hamil. Ketika trimester pertama, ibu hamil sering rasa lesu terutamanya pada waktu pagi. Jadi, ambillah sedikit sarapan agar rasa lesu dapat dikurangkan.

Pada masa yang sama, bersarapan akan menghilangkan rasa pedih perut setelah semalaman tanpa makanan. Rasa pedih yang dialami oleh ibu hamil biasanya akan membuatkan mereka mual. Dan ketika inilah, morning sickness menyerang. Oleh itu, bersarapanlah. Akan tetapi, jangan makan terlalu banyak. Contoh sarapan terbaik untuk ibu-ibu hamil ialah segelas susu, semangkuk bijirin dan sekeping roti.

Beriadah

Senaman baik untuk menyihatkan tubuh badan. Hasilnya tubuh anda akan lebih langsing dan mantap. Bagi yang tidak biasa berlari atau ke gimnasium, lakukanlah senaman yang sesuai dengan keupayaan anda. Salah satu daripadanya ialah berjalan. Jika anda suri rumah sepenuh masa, luangkan masa untuk berjalan-jalan di sekitar kediaman anda sambil membuat kerja-kerja rumah seperti membersihkan laman ataupun menyiram pokok bunga.

Bagi yang bekerja pejabat, banyakkanlah berjalan. Jika pejabat anda terletak di tingkat atas dan pejabat mempunyai lif, jangan gunakannya. Sebaliknya, naik ataupun turun menggunakan tangga. Pastinya lebih menyihatkan. Walaupun nampak mudah, aktiviti berjalan kaki sangat baik untuk melancarkan peredaran darah. Malah, ini adalah senaman yang tidak memerlukan kos.







sumber : bidan bersalin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...