Wednesday, January 12, 2011

Mari mengenal ulam-ulaman.. tau makan tapi tak tau nama

Hehehe, tajuk entry yang terkena kat batang hidung sendiri. Baik dari segi sayur, ikan, ulam-ulaman (kategori sayur lah kan?) Boleh dikatakan tak semua aku tau nama dan jenis-jenisnya. Oleh disebabkan itu, mari lah kita sama-sama mengenali ulam-ulaman nie supaya tidak mudah kene tipu.. kihkih..


daun selom
ha, suami aku suka ulam nie dan ini adalah ulam pertama yang menjadi fav dia
since dah kahwin dengan penggemar ulam macam aku nie,
haruslah dia belajar makan benda-benda macam nie kan?
untuk kesihatan juga.

ulam raja
hah, yang nie aku suka, kalau makan dengan sambal tempoyak
memang la masyukkk.. 

dauh pegaga
yang nie kalau dibuat kerabu pegaga memang sedap
arwah nenek selalu buat esp bulan puasa
ada juga orang buat jus tapi aku tak pernah cuba lagi.
takut tak boleh terima di tekak je.

ulam kerdas
aku pernah makan nie masa balik kampung.
memang bau agak kuat tapi tetap orang suka
yang nie kalau ikut citarasa aku, 
sedap kalau buat sambal tumis. rasa macam kacang je, lemak.

petai
siapa yang tak kenal nie tak tau lah nak cakap
menu biasa yang selalu orang masak sambal tumis ikan bilis n petai
ha, nie kalau nak makan sila belah tengah ok
kadang-kadang ada la makhluk Tuhan yang sedang tidur nyenya dalam batu
'ulat dalam petai pun boleh hidup tau'
ngeh, ngeh, ngeh.. maka dengan itu sila berjaga-jaga ye



pucuk gajus 
yang nie pun salah satu fav aku, tapi susah nak jumpa
kalau ada kat pasaran pun, agak mahal la jika nak dibandingkan dengan ulam lain
macam biasa, harus di celur.. seharusnya sedap jika makan dengan sambal
kalau balik kg, sepanjang jalan nenasi tu akan adalah orang yang berhenti kereta
kutip pucuk nie tepi jalan, banyak tau pokok nie kat jalan nenasi



Aduh, pagi-pagi lagi dah cerita pasal makanan kan? Haruslah lapar perut nie. Bagus makan ulam nie, baik untuk kesihatan badan. Tapi jangan terlalu banyak makan, tak elok juga. Pada yang tak gemar ulam-ulaman nie, harus cuba. Tak kenal maka tak cinta.. Actually banyak lagi ulam-ulaman yang aku nak perkenalkan tapi nantilah ye. Cerita lama-lama buat terliur je.


p/s : ikan bakar + sambal + ulaman + nasi putih = memang masyukkkk. tak pandang lauk lain dah...


4 comments:

Hantu Ulam said...

sedapkan ulam kerdas tu..ehehe..aku kalo blk Kelantan mesti mkn..bior la org kata busuk pun, eceli byk khasiat yg tersirat dari busuk2 die.hehe..

wei, pucuk gajus tu kalo ko mkn cam tu je lg sedap tau. xyah celur. aku slalu mkn. kat pasar tani byk :P

pastu ko pekene ulam ni ngan budu...perghhhh cair beb..hehe

Finaz Jaafar said...

suka ulan raja n pucuk gajus ke pe nmenye tu

...mommy jue... said...

juju : haruslah kan... ba wau dal wau, ada dalam peti sejuk rumah aku nie. ko sengaja buat perut aku bertambah keroncong sekarang. Kat ktn senang la nak cari, kat sini? mana nak cekau??

finaz : suka ulam juga ke? hehehe

Bieyhanny.com.my said...

kita ni kalau pasal ulam2 ni memang fanatik tahap xtrem lah..mak mentua kita pun cakap nasib la rumput tu orang tak makan kalau tak kita buat ulam......semuanya kita makan sampai lengkuas muda,halia muda,kunyit hidup ,bendi mentah pun kita bedal kadang-2 tu kalau dah tak de ulam savi mentah pun kita buat ulam.....hadangan tak lengkap kalau tak de ulam......selamat berkenalan kita blogger baru...sila beri tunjuk ajar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...