Tuesday, December 21, 2010

Tandas yang sememangnya tak sesuai untuk orang islam...

Mercure Johor Palm Resort Golf - Bilik cantik dah, Bath room pun cantik, persekitaran hotel juga cantik, permandangan pagi hari kat sini pun cantik.. Tapi sayangnya bab tandas je lah yang buat aku rasa jelik, rasa nak marah pun ada.. Kita nie kan orang islam, bab-bab kebersihan nie, berhadas nie memang la dititikberatkan sangat.. 


Bukannya macam jenis orang-orang kafir yang main lap je.. Nie masalah besar pada aku kat bilik nie.. Aku rasa bukan aku sorang je, sape-sape orang islam yang menginap kat sini pun akan mengalami masalah yang sama macam aku jugak..


Kisahnya, tandas duduk.. Hanya dibekalkan dengan 2 roll toilet tisu, dan telefon.. Senang nak bgayut dalam tandas sambil uk-uk kot..Paip air? langsung takde.. Kalau lepas kencing ke, uk-uk ke, korang amik jela tisu dan lap.. Kalau tandas macam kat KLCC tu aku boleh terima lagi.. Nie tidak.. langsung takde sumber air melainkan flush..


Makcik nie orang kampung, camne sekalipun nak juga ada getah paip, senang nak bersihkan sisa-sisa najis.. Lagi kesian adik-adik aku yang ada sama nie, terpaksa la aku mengangkut air dari sinki ke tandas, walaupun jarak cuma sekangkang kera.. Sangat kesian.. Mana ada aku bawa gayung ke baldi ke hape.. Tak ke kesian budak-budak nie??


Ntahla, agaknya trend orang kat sini, lepas membuang, terus kene mandi, bersihkan satu badan.. Selesai... Pada korang nie biasa ataupun aku nie je yang kekampungan???






p/s : kalau ke'uzuran' lagi susah nak cuci pad tau.. huh!!!!



2 comments:

Cik Ila said...

betul2...kesian la kt kaum pmpuan bila time2 tak terduga tu...huhuhu :(

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

sgt setuju dgn komentar entri ni...saya dah la paling pantang dalam bab2 tandas...bikin panas je kalau masuk tandas di KLCC....diorg ingat malaysia ni macam negara diorg ke apa....

mula2 macam kagum gakpasal nampak bersih n kering je tapi bila dah masuk dalam baru tau betapa seksanya hidup dgn tandas yang cuma ada tisu je....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...