Saturday, November 20, 2010

Rahsia masakan jadi sedap..... nak tau?

Korang tau tak kenapa masakan seseorang tu sedap? Especially masakan mak kita, nenek kita, senang cerita kaum keluarga la.. Kadang-kadang ikan goreng pun sodappp.. Betul tak tipu.. Otai-otai nie biasala, sebab dah hidup lama dengan sudip kayu, periuk belanga segala bagai nie.. Masak pun sekejap gila jika nak dibandingkan dengan kita yang baru nak merangkak-rangkak masuk dapur (haku le tuhh).. Diorang kalau masak, tak smpai setengah jam tapi kalau kita, sejam pun belum tentu siap.. Sungguh...


Arwah nenek aku dlu (al-fatihah) kalau masak main campak-campak je.. Sambil berkemban.. panas katanya.. ddk kampung kan.. Tapi bila makan sedap.. Aku penah cuba la campak-campak ikut resepi dia tapi rasa memang la lain.. Bila aku tanya apa rahsianya.. Arwah nenek aku cakap,

  • kalau nak bagi orang makan, masak kene ikhlas.. 
  • ati kene bersih, tak boleh masak dalam keadaan marah-marah..
  • bahan-bahan nak cuci bersih-bersih, telur pun kene cuci..
  • selawat, tu penting.. tak putus-putus selawat sepanjang masak..
  • zikir, minta Allah berkatkan rezeki..
Arwah nenek aku jarang guna bahan perasa makanan nie, seme bahan yang asli je.. Blander tak main la.. ada, tapi guna kalau terdesak.. Lesung batu juga pakai.. Lagipun ddk kampung kan, senang dapat bahan-bahan yang asli nie.. santan kelapa fresh.. Sayur kampung boleh tanam sendiri.. Kalau kita skrang seme main hentam beli santan kotak je.. Mana best kan?

Aku pegang seme tu sampai sekarang.. Takde la sesedap mana masakan aku nie,takde lagi suami aku keracunan..kira ok la tu kan? dulu time arwah nenek aku ada, aku ada la belajar masak dengan dia tapi tula, hangat-hangat tahi ayam.. Ilmu dapat tapi tak amal.. Memang la hanyutt.. Lupa... Skrang baru kelam kabut.. Google je la jawabnya kan? 

Kenapa aku ckap pasal masakan? Sebab aku tengah kering idea, tak tau nak masak apa tengahari nie.. Mata pun segan-segan je nak buka.. Otak fikir nak membuta.. Sarapan pagi tadi pun masih penuh dalam perut.. Selagi belum tutup mata, masak, masak dan masak... 

p/s : ustaz kata berkat masak untuk suami, pengerat kasih sayang... Kalau ada  orang gaji pun, jangan bagi orang gaji masak.. Air tangan isteri n ibu nie lain.. "dah kawin kene pandai pikat perut suami" owh, sebab itu suami saya muncciittt..... i loikkee..... =)

2 comments:

appledia said...

Suka entri nie.Sungguh.Betul cakap orang tua2 kite..kan?

...mommy jue... said...

yess.. otai tetap otai.. chef terkenal pun boleh kalah tau.. hehe.. orang lama, tahu banyak rahsia.. anyway, terima kasih atas kunjungan...!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...