Monday, November 15, 2010

nak salahkan siapa?

Entry terakhir utk hari ini.. Jap lagi dah nak kul 12.00.. 12.01am kang kuar plak dgn entry terawal.. Apa yang aku merepek nie daaa.... Actually aku sedikit buruk lantak utk hari nie.. Perut penuh giler dengan makanan yang sememangnya tak berkhasiat.. Makan banyak pastu ngadu gemuk.. hati cakap nak diet, tapi mulut dok sumbat dengan makanan..


Ok, bercerita pasal makan nie.. korang penah dengar kan penyakit kencing manis dan lain-lain penyakit ada hubung kait dengan keturunan kan? Hmm, korang setuju ke? Memang kalau kita lihat, kebanyakan macam tu.. Tapi, harus di ingat.. Pada aku benda macam nie boleh di cegah.. Nak tau kenapa?


Actually, bukan penyakit keturunan tapi resepi keturunan.. Puncanya dari pemakanan kita.. Kalau memang genetik yang memang kuat makan manis-manis, berlemak, memang mudahla dapat penyakit pakej nie kan? Yela, kita dibesarkan dengan masakan mak, masakan nenek.. Sampaikan dah kawin pun, mesti kita nak makan macam tu sebab dah sebati dengan jiwa.. 


So, salah siapa kalau kita dapat penyakit? Nak salahkan keturunan ataupun diri sendiri.. Tepuk dada, tanya selera, jangan ikut sedap sental je.. (entry peringatan utk diri sendiri jugak yang kununnya nak diet tapi harammmm...)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...