Friday, November 12, 2010

Korang dah buat? Sakit tak?

Korang dah buat? Rasa camne ek? Sakit tak? Ngilu? Ada rasa cam nak bersalin ke hape ke? Aku nie banyak kali dah berhajat nak buat pap smear, tapi tak buat-buat jugak.. Harusla kan, aku dah kawin n dah beranak pun.. Sampai masa utk di'servis' enjinnye..

Kenapa kene buat pap smear?

  • pap smear nie satu ujian yang mana dktr akan amik tisu kat dinding rahim kita pastu diorang tengokla sama ada tisu kita nie normal ke tak.. Tujuannya mesti la nak mengesan sel-sel yang berpotensi utk jadi kanser serviks.. Biasanya digalakkan setiap 3 tahun sekali utk jalani ujian nie..
Waktu yang sesuai

  • Hah, bila umur korang dah mencapai 26thn dan ke atas, pastu aktif dalam hubungan seks.. Tapi kalau korang kawin awal, jangan plak tunggu 26thn baru nak buat...
  • Pastu hari ke 7-10 kedatangan haid (hari pertama datang haid adalah hari 1) sesuai utk jalani ujian nie
  • Hah, sebelum ujian korang jangan pulak lakukan sebarang hubungan kelamin, nanti tisu lain plak yang sangkut
  • Sembur apa-apa pewangi ke, pakai tampon, pakai krim.. No,no,no.. Jangan lakukan sebelum ujian okey

ha, camnie la proses masa ujian di jalankan.. 

*sumber : google*

Aku sendiri tak penah buat benda alah nie, tengok cam tak sakit je kan? Harusla aku tetapkan appoinment lepas nie.. CEGAH SEBELUM TERLAMBAT....

7 comments:

rossoneri said...

isk,macam sakit je

...mommy jue... said...

tak sakit kot.. kalau sakit pun sket je.. biasanya kalau dah kawin n dah beranak, sakit tu tak la terasa sangat..

iela said...

Dah buat dah..bulan lepas kat PPUM. tak sakit pon. Cuma ada rasa tak selesa je la masa dia masukkan benda tu. Sekejap je..adala dlm 5 minit.

...mommy jue... said...

ye ke? congrats.. wah, nie yang membara nak buat nie.. rasanya test masa nak beranak dlu lagi sakit la kot kan?

~ yus ~ said...

Dah pernah buat dua kali, cuma kali ni lepas deliver yang bongsu ni belum buat lagi. Tak sakit, cuma kurang selesa lah kan, mcm iela cakap tu. Tapi mmg elok buat, akak pun tgh cari time nak buat untuk kali yang ke tiga..:)

...mommy jue... said...

gud2.. nampaknya sya harus mencontohi senioritaaa..... nak kene set masa yg sesuai lepas nie.. hehe

(One) SiTi* said...

ouh.......boleh terlepas pandang benda ni, kadang2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...