Wednesday, November 24, 2010

Kek Coklat Moist kukus orang ngidam....

Memang maveless... Dah dua potong aku makan, anak aku pun makan sama.. Apa juga mommy suap, seme dia sental... Bagus.. Alhamdulillah kali nie kek makcik berjaya!! Yeay.. Dapatla dua bijik kek.. Kukus je, rumah nie takde oven.. Kukus senang, kompem tak hangitt... Hehe.. Seronok tengok anak dara aku makan, habis comot-comot.. Lantai rumah kalau tak bkecah dengan makanan memang tak sah... 


Korang cuba yek resepi nie.. Kot-kot ada jugak ke yang ngidam macam aku nie kan? Ops, makcik tak pegnen.. Ngidam gatai je nieh... Hehe...




kualiti gambar tak bape menarik, tak nyempat nak makan
kamera makcik bukan DSLR.. hehe

Kek Coklat Moist Kukus

2 cawan gula castor 
(kalau nak manis tambah lagi)
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan koko powder
2 sudu teh bikarbonat soda
1/2 sudu teh baking powder
1 cawan minyak (mazola) 
(tapi aku pakai butter cair, lagi sedap)
1 cawan susu cair
(nak guna susu segar pun boleh)
1 cawan air panas
3 biji telur
1 sudu teh esen vanilla

  • Gula + telur pukul sampai sebati (aku tak pakai mixer, guna sudip je)
  • tepung+koko powder+baking powder+bikarbonat soda di gaul dan di ayak
  • Masukkan tepung bahan-bahan yang dah diayak tu dlam gula+telur, gaul sebati
  • Masukkan susu cair, minyak/butter, gaul sebati
  • Masukkan vanilla esen, air panas.. Kacau sebati.
  • Tuang dalam bekas, tutup dengan aluminium foil dan kukus selama 1 jam
Topping
250gram coklat masakan
1 sudu besar majerin/butter
130ml whipping cream
3 sudu besar gula castor 
(nak elak pahit coklat, tak letak takpe..)

  • Double boil coklat masakan, butter, gula.. dah cair masukkan whipping cream..
SELAMAT MENCUBA...!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...