Tuesday, November 23, 2010

Jangan makan kangkung!

Kalau pantang bersalin, orang kata jangan makan kangkung, timun, bayam, sayur-sayur menjalar nie sebab sejuk la, angin la, banyak air la.. Ntah mana kesahihan yang mengatakan semua nie pun aku tak tau.. Yang aku tau, time pantang semua benda aku bedal..


Kangkung atau nama saintifiknya pomea reptans daripada Famili Convolvulaceae berkhasiat sebagai deuretik iaitu menggalakkan pembuangan air dan hemostatik kerana mengandungi zat-zat kimia seperti mineral, vitamin, karotin dan sebagainya yang dapat dijadikan sebagai ubat alternative dari beberapa penyakit. Walaupun kangkung sering digunakan di dalam masakan atau sebagai ulaman, namun masih ramai yang tidak menyedari bahawa ia mempunyai banyak khasiat. Antara khasiat kangkung ialah kelebihannya untuk melembutkan rambut, menghindarkan daripada penyakit buasir, sakit kepala dan masalah susah tidur. 


Aku pantang sayur jugak, pantang jumpa... Moh kita pakat-pakat makan sayur..
Baik untuk kesihatan....!!



1 comment:

(One) SiTi* said...

Kak, tau-kah cara nak kembalikan password innit nuffnang?
saya lupa la kak..
puas cari cari, tak jumpa..
adeh..


Recent post:
Template Ringan untuk Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...