Saturday, November 13, 2010

Dah kene ke belum?

Tadi 3G mama aku kat Kuantan.. Macam nie la aktiviti aku hari-hari, memang akan call mama aku tanya khabar.. 3G sebab nak bagi diorang tengok gelagat anak aku yang ligat skrang.. Masa 3G tadi, papa aku cakap mak aku dah tido, mama tak sihat.. Mama kene kayap kat ketiak..Aku terkejut.. Tak dapat nak sembang lama-lama dengan papa, camne la keadaan mama.. Aku susah hati.. Risaukan mama.. Aku tau kayap tu sakit.. Kesian sangat.. Mama ada migrain jugak.. Aduhh, camne nak buat nie... Letak je call, aku bgtau suami.. Tapi biasala, emosi tengah tak stabil, air mata turun dlu.. Tadi buat research sket pasal kayap.. Nie yang aku dapat.. Nak share dengan korang, untuk pengetahuan kita bersama.. Sharing is caring, ye dakk?? Harap mama cepat sihat... cepat sembuh.. Along sayang mama........


KAYAP
*sumber : google*


Kayap (Shingles) adalah sejenis ruam tetapi penghidap akan merasa sakit disebabkan virus Varicella Zoster (Herpes Varicellae), di mana virus itu menyebabkan cacar air.
 
Virus Kayap disebabkan oleh orang yang mempunyai cacar air dan di aktifkan kembali oleh virus dormant.Virus Kayap selalu berlaku selepas yang pada mulanya daripada jangkitan cacar air mungkin bertahun. Virus Kayap adalah berbahaya dan mungkin boleh menyebabkan cacar air. Walaubagaimanapun, berhubung secara terus dengan orang yang mempunyai virus kayap atau cacar air tidak boleh menyebabkan virus kayap.

Punca Virus kayap
Selepas cacar air itu terkena, ia akan bergerak daripada kulit melalui laluan saraf ke akar saraf di mana ia akan menjadi aktif. Virus cacar air kemudian akan "hibernasi". Selepas itu virus itu akan di aktifkan, ia akan bergerak daripada laluan saraf ke kulit. Ia dikenali sebagai faktor picu kepada pengaktifan virus tersebut.Virus Kayap umumnya mempengaruhi orang dewasa tetapi kadang-kadang boleh menyebabkan kanak-kanak yang mempunyai cacar air pada masa tahun pertama di dalam hidup mereka dan orang yang mempunyai ketahanan imun yang rendah.
Virus Kayap boleh menjadi punca kelemahan imun di sebabkan oleh HIV atau kemotherapi dan tekanan, sebagai contoh sakit yang terlalu lama tetapi orang yang mendapat virus kayap mempunyai sistem imun yang normal.
 
Apakah Simptom bagi Virus Kayap?
Antara gejala-gejala yang dihadapi ialah gatal pada kulit, gelembung-gelembung merah pada bahagian kulit, bernanah atau berair pada permukaan kulit dengan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan dan apabila sembuh kurap ini akan meninggalkan parut pada permukaan kulit. Lepuh ini biasanya sangat sakit.
Mudah menjangkiti orang lain apabila lepuh pecah. Lepuh akan kering dan berkeruping. Badan akan terasa sakit dan sengal-sengal kadangkala boleh mengakibatkan demam.
 
Cara untuk Mengelak Virus Kayap
Seseorang yang tidak pernah mengalami demam campak boleh mengurangkan risiko dari mendapat virus tersebut dengan menghindarkan dari berhubung secara terus dengan seseorang yang mendapat demam campak dan virus lepuh ini sendiri tidak dapat dicegah.
 
Diagnosis Virus Kayap
Pesakit dengan laporan perubatan di tambah dengan rupa keadaan lepuh tersebut selalunya digunakan untuk diagnosis. Jika diperlukan, tempat lepuh tersebut dikorek boleh mengenalpasti virus tersebut. Sample darah juga boleh digunakan untuk permulaan diagnosis.
Apa akan terjadi jika ia menjadi lebih teruk?
Lepuh tersebut akan menjadi bakteria berjangkit.
Satu serangan daripada virus kayap berhampiran pada mata atau di atas hidung boleh menyebabkan parut pada kornea dan mempengaruhi penglihatan.
Virus kayap boleh berjangkit pada muka, dalam sesetengah kes, boleh membawa kepada kehilangan deria pendengaran, lumpuh pada muka dan mengurangkan deria rasa.

*sumber dipetik dari : malayherbalmedicine

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...