Friday, August 27, 2010

agak2nya siapa curi tulang rusuk dekman ye....

Suatu hari, masa aku balik kuantan, sembang2 melayan karenah adik aku yang bongsu.. Adik aku nie baru darjah 3, tengah banyak songeh.. Macam2 tanya.. Aku bersembang tanya camne skolah, camne kafa, cite pasal anak aku merangkap anak sedara dia la.. Tengah syok bcerita dgn adik aku nie tiba2 dia tanya aku satu soalan nie...

Dekman : Along, betul ke ustaz cakap orang perempuan nie asal dari tulang rusuk lelaki? Ustaz dekman    cakap kita kawin nanti dengan tulang rusuk kita tu la eh along?
Aku : Memangla, hawa(perempuan) jadi dari rusuk adam (lelaki). Allah jadikan hawa utk teman adam, sunyi la adam takde teman...
Dekman : Maknenya awk nie pencuri la yek.. Sebab awk curi tulang rusuk abg bad (laki aku la).. Awk kan kawin dengan dia...
Aku : Semua manusia nie Allah dah ciptakan jodoh masing2 cuma kita tak tau sape..
Dekman : Agak2nya kan, sape la yang curi tulang rusuk dekman ye along.......
Aku : Huh, tak payah nak fikir2... awk kecik lagi.. bersunat pun belum lagi sibuk fikir sape curi tulang rusuk..
Dekman : Hmm, ye la..........

Hadoi, kuat berangan betul adik bujang aku nie..

"terciptanya kaum hawa dari tulang rusuk yang lembut lagi bengkok adalah bagi melindungi kekerasan hati(keegoan) kaum adam"

“Manusia hawa dijadikan daripada tulang rusuk manusia adam, bukan dari kepalanya untuk dijunjung, bukan dari kakinya untuk dijadikan alas, tetapi dari sisinya untuk dijadikan teman hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi dan dekat dengan hatinya utnuk dicintai”

3 comments:

naniE said...

hehe..biasala, budak nk membesar..hehe..

...mommy jue... said...

kadang2 budak2 nie kalau bertanya kat kita, soalan yang kita sndiri tak penah tlintas...

Anonymous said...

budak2 skang tahap pemikiran dieorang lagi tajam dari kiter dulu2 kan?...haih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...