Wednesday, October 29, 2014

Laksam.. This Is Pantai Timur

Assalamualaikum..

Tekak kalau datang teringin, memang tak sempat tunggu siang.. Berbulan dah rasa nak sangat makan laksam. Laksam okeyh! Seingat saya, kali terakhir makan laksam, sebelum mengandungkan Anis.. Lebih 2 tahun kot. Itupun di Kuantan, di KL mmg susah nak jumpa. (Lebih kepada malas nak mencari sebenarnya.. huhuhu)

Kebetulan malam tadi ke NSK, beli barang basah, tengok ikan cantik-cantik dan agak fresh, terus datang semangat berkobar-kobar nak masak laksam. Masa tu juga rasa nak meleleh air liur.. hahaha...

Sebenarnya ini adalah cubaan yang pertama saya masak laksam.. untuk kuahnya dan lain-lain, dah biasa.. cuma laksam itu sendiri, pertama kali masak.. Ya Allah.. mencabar rupanya. Bukan perkara mudah. Bila tiba keadaan mcm tu, teringat kegigihan peniaga-peniaga kecil yg menjual makanan.. kita ada kalanya reti komplen je.. kesukaran sebenar kita tak rasa.. Panas, melecur, macam-macam lagilah.. mencabar. Pada saya, semua menguji kesabaran dalam masa yang sama pengalaman buat sama.. mana tahu lepas nie lebih pro!



Bahan-bahan untuk laksam :
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam
5 cawan air suam..

Dalam masa yang sama, panaskan kukusan..

Cara-cara :
-Campur kesemua bahan dan kacau sebati..
-Lengserkan tudung periuk atau dulang atau apa2 je yang leper dan panaskan dalam kukusan..
-Tuang adunan serata tudung periuk, jangan tebal sangat dan jangan terlalu nipis.
-Kukus 5-10 minit hingga masak.
-Gulung dari tepi adunan dengan menggunakan garfu atau pisau
-Sejukkan seketika dan boleh gunting.
-Ulang proses yang sama sehingga habis adunan..

**hati-hati dengan wap panas dan panas dulang..

Untuk Kuah :
4 ekor ikan selar/kembung
(Rebus dan kisar isinya)
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh lada hitam (kisar kasar)
3 cawan santan
1 sudu teh kerisik
4 keping asam keping
1 batang serai
Garam dan gula

Cara-cara :
-Kisar isi ikan bersama bawang, halia, bawang putih dgn menggunakan air rebusan ikan hingga sebati.
-Tuang ke dalam periuk dan masak seketika.
-Masukkan santan, lada hitam, asam keping dan serai
-Perasakan dengan garam dan sedikit gula.
-kepekatan kuah bergantung pada selera masing-masing

Untuk hiasan :
Taugeh
Kacang panjang - hiris halus
Daun kesum - hiris halus
Timun - hiris halus

Untuk sambal :
Cili kering (ikut suka pedas)
Belacan
Garam
Gula

-kisar semua bahan hingga sebati, gunakan sedikit air je untuk kepekatan sambal

*kalau tak nak campurkan belacan pun takpe. Letak berasingan dengan sambal.

Dalam pada sibuk-sibuk 'menebar' laksam, tak sedar dah pukul 3 pagi. Sesuka hati den je kelentung kelentang kat dapur. Pukul 5.30am, selesai semuanya.. Alhamdulillah... dapatlah ahli keluarga santap laksam sebagai sarapan..

Owh.. minggu nie minggu THIS IS PANTAI TIMUR. Semangat lain macam.. Semalam masak nasi dagang... Hari nie Laksam pula.. Esok lusa tak tau lagi.. Pahang nak jadi juara agaknya.. eh? Hehehe..

SELAMAT MENCUBA!!

Sunday, October 26, 2014

WHY SMOOTHIES?

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. masih di beri kesempatan bernafas di bumi Allah. Syukur.. sebetulnya saya ingatkan hari nie hari Isnin.. Rupanya Ahad.. bersungguh lah saya bangun awal siapkan kerja-kerja rumah.. hehe..

Perkara wajib bila turun ke dapur, bancuh segelas Callysta Kopi Bali dan terus buat kerja rmh.. sejam selepas tu, blend smoothie untuk sarapan pagi. Sambil-sambil masak untuk makan tengahari, segarkan badan dengan smoothie buah dan sayuran..



Lobak merah
Brokoli
Buah naga
Mangga
Pisang
Timun
Ceri tomato
2 sudu madu
Air



Hasilnya.. 2 gelas untuk saya.. satu cawan untuk amal dan anis.. Sementara nak tunggu mommy masak, minum nie dlu ye..

First time guna brokoli.. boleh tahan rasanya cuma jangan guna banyak sangat sebab brokoli nie ada rasa sedikit kelat.. letak 2-3 kuntum pun ok..

Mr husband pun kena telan smoothie nie since dia bukanlah penggemar a.k.a 'hantu buah' macam saya..

Kenapa saya begitu teruja dengan smoothies? Sebab pening memikirkan apa yg terbaik untuk pemakanan anak-anak. Ada yang terkurang nutrisi esp sayur dan buah. Kenangkan diri bukanlah chef, kadang terlajak masak sayur hingga hilang nutrisi, bersilat nak suapkan anak dengan sayur esp sayur hijau, kurang minum air dan makan buah-buahan.. bukan mudah nak seimbangkan makanan yg sihat untuk anak-anak dan suami esp untuk amal yg ada masalah kulit, sama macam saya.

Bab makan nasi or sumber protein n karbo memang tiada masalah bagi mereka.

Benda baik elok dikongsi..
Cuba untuk campurkan dengan makanan sunnah seperti delima, habbatus sauda, kurma dan lain-lain.. mudah-mudahan kita sama-sama dapat khasiatnya dan pahala..

Love u olls...

Smoothies untuk kami

Assalamualaikum..

Al-kisah.. semalam macam-macam sumbat masuk dalam perut.. Since ada jamuan bbq, semua benda bergoreng dan grill saya makan.. belum masuk part makan nasi goreng di rumah, makan nasi berlauk di kenduri aqiqah.. keropok lagi. Dah macam 'tong sampah'..semua benda di sumbat masuk. Malamnya.. lepas jalan-jalan cuci mata n bakar kalori di JJ Wangsa Maju, kaki dan badan penat, tapi perut minta di isi, maka terhasillah menu smoothie di kala jam 11 malam..



Bayam
Lobak merah
Pisang
Buah naga
Mangga
2 sudu madu

Kisar semuanya dan dapatla hidangan untuk 4-5 orang. Kenyang perut.. tapayah makan nasi.. hehe.. tidur pun lena..

Soalan Amal yg buat kami semua tgelak..'look at my skin, cantik tak?' Kekdahnya baru minum seteguk, terus budget kulit glowing n cantik gitu.. hehe.. kalaulah smoothie boleh buat magik macam tu, dah lama mommy cantik glowing2 in the dark nak oii.. boleh buat bisness.. hahaha..

Yup, hakikat yang pasti.. smoothie buah n sayur memang baik untuk kulit.. dan tambah nutrisi semulajadi dalam badan kita.. tapayah pening kepala nak telan macam-macam vitamin tambahan..

** dek kerana haus dan lapar, sampai lupa nak snap gmbr lpas blend..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...