Friday, July 20, 2018

Kuey Teow Kerang mudah


Assalamualaikum..

Rajin pula update blog
Ntah ada yang tengok ke tak.. hehe
Okla, menu nie adalah menu kegemaran suami sis
Kalau kerang murah, memang wajib beli dan masak menu nie..
Sis lebih prefer kerang fresh sebab isinya manis dan lembut berbanding kerang yang sudah dikopekkan dan di frozenkan.. 
Jamu mata dulu ye.. resepi sis share dekat bawah gambar

No automatic alt text available.

Resepi Kuey Teow Kerang cara sis

1 paket kuey teow 
Semangkuk kecil kerang
(yang sudah siap di rebus dan diasingkan isinya)
Bawang merah dan putih - kisar
Sedikit cili kisar - nak pedas letak lebih
sos tiram
kicap kipas udang
taugeh
kucai

Cara-cara :
-Tumis bawang dan cili kisar hingga naik bau
-masukkan sos tiram dan kicap 
-masukkan sedikit air
-masukkan kerang
-masukkan kuey teow dan gaul sebati
(kalau nampak pucat, masukkan lg kicap..)
masukkan taugeh dan kucai.. gaul rata

sis tak masukkan garam dan gula sebab kicap dan sos tiram dah ada rasa
jangan masuk sos tiram banyak sangat.. nanti terlebih masin pula

tips rebus kerang :
basuh bersih kerang.
didihkan air di dalam periuk...bila air dah mendidih baru masukkan kerang
rebus dalam 3-4 minit/ sehingga terbuka.. 
tutup api dan toskan..
lalukan dengan air sejuk

bukan sahaja senang nak kopek tapi isi kerang juga cantik....


Image may contain: food


SELAMAT MENCUBA.....

Wednesday, July 18, 2018

Cornflakes Telur Masin

Assalamualaikum

Hari nie saya nak share resepi kudapan depan tv..
Cornflakes telur masin nie sedap sangat. Boleh ratah macam tu, boleh juga dihancurkan dan makan dengan nasi atau bubur.. 


Image may contain: food


Cornflakes Telur Masin

1 kotak cornflakes brand kellogs (yang nie nipis dan rangup)
12 biji telur masin - kuning sahaja
setengah buku butter
beberapa tangkai daun kari
beberapa tangkai cili padi - bergantung atas kepedasan
sedikit gula

Cara-cara
- kukus telur masin dan hancurkan
cairkan butter
masukkan daun kari dan cili padi
tumis hingga garing
masukkan telur masin yang sudah dihancurkan dan kacau sehingga berbuih
letak gula 
(nak manis, letak lebih tp saya suka rasa asli telur masin)
masukkan cornflakes dan gaul sebati.
sejukkan dan masuk kedalam bekas kedap udara..

SELAMAT MENCUBA .....


DURIAN DAN HISTAMINE

Assalamualaikum..

Sejujurnya rasa bersalah pada diri sebab makan durian tak hengatt.. Sebabnya.. sekarang diri sendiri yang menderita, kesan dari makan durian berulas-ulas. Dulu ok je. boleh habis 2-3 biji tapi sekarang tidak lagi. Akak dah tua dik.. hahahahaha.

Kadang lupa diri yang diri tu ada lelah, ekzema dan juga resdung. 3 kombinasi hebat nie kalau datang bergabung tenaga, memang susah lah. Sendiri cari penyakit..

Mengikut bacaan saya, apa yang sedang saya alami sekarang dipanggil HISTAMINE TOLERANCE. 

Image may contain: food
Sekarang musim durian. Banyak pulak tu duriannya. Murah pun ya. Ramai pulak sakit lepas makan durian. Ada yang kembung ada yang sakit tekak ada yang batuk. 

Sebenarnya durian dan juga ciku adalah dua buah tempatan yang tinggi histamine dan inilah sebabnya ada yang alah bila makan.
Orang yang alah adalah golongan histamine intolerant. 

Apa solusinya?
Ambil lah makanan yang tinggi DAO, enzim yang uraikan histamine dan juga vitamin anti oksidan sepert Vitamin C.
Supplement tinggi DAO termasuk Olive leaf extract dan quercetin.
Antioksidant termasuk Vitamin. ACE, Selenium Zinc.
Cadangan saya, selepas makan durian ambil sebiji Olive Leaf Extract* dan sebiji Vitamin C ascorbate 1000 mg.
Jika masih kembung telan pula dua biji activated carbon. Boleh dibeli di farmasi.
* brand Health Builders dengan kandungan 450 mg serta oleoperine 20% .Brand lain Olivevenol. Lebih mahal dan mg 200 sahaja. Yang bentuk air brand Orifera.
Vitamin C non acidic ada beberapa brand. Yang saya guna adalah Biolife.
Selenium ACE ada brand Kordel.


Image may contain: food


nak makan boleh tapi berpada.... jangan makan tak ingat dunia... 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...